Trotjänarinnan Frida

2009-08-21 / 07:47:28 / skrivet av: Lisa Blomgren


Igår satt jag och zappade runt på TVn, i min ensamma rastlöshet, när jag fick syn på ett jävligt intressant program-Trotjänarinnan Frida. Det handlade om en tant, som nu var 81 år som jobbade som ja, slav helt enkelt för en 100årig gammal doktor. Detta hade Frida gjort sedan hon var 12 (?!) år! 1998 dog den här doktorn, då han var 104 år och Frida var då 85 år. Då skaffade hon sin första bostad. Tänk er att vara 81 år gammal när man flyttar hemifrån. Helt sjukt, enligt mig. Antaligen var de uppväxta på detta sätt och tyckte därför att detta system, eller vad man kallar det helt rätt. Alltså att hon skulle slava där. Det var inte så att hon tog det lugnt eller så. Alltså vi snackar om en kvinna som levde BLAND lyx, men inte i lyx. En kvinna som sov i en princip liten skrubb, när hennes "husherre" verkligen levde i överflöd. Personligen trodde jag knappt att detta ens funnits i Sverige, så blev något chockad.

Man var tvungen att titla den här doktorn hela tiden och när reportern frågade: " Vad tycker doktorn är det bästa med Frida?", svarade han :"-Nja, det är väl billigheten och följsamheten, att ställa upp när det gäller och inte ser så noga på friheten". Hahaha. Men när jag och Pappa diskuterade varför hon hade stannat där i hela sitt liv och vigt sitt liv åt en man hon inte ens är gift med, trodde Pappa att de säkert smög in till varann på nätterna. Med orden "doktorn kan komma" i tankarna HAHA.
Ohyes, och detta är varför jag tittar på kunskapskanalen, people! Haha, man får sig alltid ett gott skratt. Och en tankeställare. SICK SICK SICK!


Nu ska jag gå till skolan. Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: